أخوات مبدعات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرحباً أختي الكريمه ...
أشرقت " منتديات أخوات مبدعات " بأحلى الضيفات

*** غاليتي ...
إن أعجبك منتدانا ورأيت فيه ما ينفعك ويسرك فنحن نرحب بك بيننا بكل فرح وسرور وحب في الله
نتمنى أن تسجلي معنا لنرى إبداعاتك ...
فحياكِِ المولى
أخوات مبدعات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرحباً أختي الكريمه ...
أشرقت " منتديات أخوات مبدعات " بأحلى الضيفات

*** غاليتي ...
إن أعجبك منتدانا ورأيت فيه ما ينفعك ويسرك فنحن نرحب بك بيننا بكل فرح وسرور وحب في الله
نتمنى أن تسجلي معنا لنرى إبداعاتك ...
فحياكِِ المولى
أخوات مبدعات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أخوات مبدعات

منتدى للنساء والفتيات ،على منهج أهل السنة والجماعة ، يحتوي على كل ما يخص حواء في مراحلها العمرية المختلفة

الرئيسيةالبوابة*أحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  &&& أريد أن أحفظ القرآن الكريم خلال سنة &&&
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالإثنين أبريل 06, 2020 3:43 am من طرف أم عبد الله

»  ( .استُروا.أوجَاعَكم. )
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالإثنين أكتوبر 08, 2018 4:54 pm من طرف أم البنين

» قالت رد على الحاقدين بهوى العاشقين
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالسبت أكتوبر 06, 2018 8:55 am من طرف ام دعاء

» قطوف دانية
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالسبت أكتوبر 06, 2018 8:47 am من طرف ام دعاء

»  اسكن الى ربك
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالجمعة أكتوبر 05, 2018 4:22 pm من طرف أم البنين

» حديث مكذوب..( يا ابن آدم! جعلتك في بطن أمك وغشيت وجهك بغشاء لئلا تنفر من..)
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالجمعة أكتوبر 05, 2018 4:18 pm من طرف أم البنين

» من أروع ما قرأت :
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالجمعة أكتوبر 05, 2018 1:12 am من طرف أم عبد الله

» الطلاق الصامت !!
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2018 11:17 pm من طرف أم البنين

»  لا تحزن و لا تخف .. أنت غالي عند الله ..
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2018 9:48 pm من طرف أم البنين

»  لرآحة آلبآل
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2018 1:47 am من طرف أم البنين

» الرقية الشرعية.. كيف تكون وشروطها
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2018 1:32 am من طرف أم البنين

» طلبت الطلاق من زوجها ... فماذا فعل الزوج ؟؟؟؟
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2018 12:25 am من طرف ام دعاء

» ترحيب بأم البنات
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالسبت سبتمبر 29, 2018 6:38 pm من طرف أم البنات أم جابر

» حكم صوم يوم عاشوراء ويوما بعده
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالجمعة سبتمبر 28, 2018 11:23 pm من طرف ريحانه

» من التمس رضا الله
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالأربعاء سبتمبر 26, 2018 2:48 pm من طرف نجمة المنتدى

» منع ظهور الإعلانات من على صفحات الفيس والمنتديات لمتصفح الفيرفكس
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالأربعاء سبتمبر 26, 2018 2:43 pm من طرف نجمة المنتدى

» وررررررجعت للصحبه الصالحة فيينكم يا مبدعات
لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالثلاثاء سبتمبر 25, 2018 11:19 pm من طرف فراشة المنتدى

أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
لا يوجد مستخدم
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر

لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى

سجود
ام مروه
محبةالرسول
خادمة السنة
همسة الطفولة
مسلمة وأفتخر
10 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
مسلمة وأفتخر

مسلمة وأفتخر

لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Empty
مُساهمةموضوع: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالثلاثاء مارس 15, 2011 8:29 pm

طبعا يا اخواتى انتو عارفين انه فيه استفتاء فى مصر يوم السبت القادم على التعديلات الدستوريه
بس بامانه لو حد فاهم حاجه يقول
الواحد دماغه اتشوشت
ناس بتقول اه ولازم نقول نعم وهم
الاخوان والحزب والوطنى
وناس بتقول لا ولازم كلنا نعترض علشان النتيجه تطلع لا وهم
باقى الاحزاب السياسيه فى مصر
بصراحة انا ما بقيتش فاهمه حاجه
يعنى مثلا من ضمن اعتراضات الناس اللى بتقول لا
انه من ضمن التعديلات
الايكون رئيس الجمهوريه حامل لاى جنسيه اخرى غير المصريه والايكون متزوج من غير مصريه
انا مش شايفه فى كده اى مشكله ولا ايه

طبعا الاستفتاء السبت يعنى تقريبا بعد بعد بكره
وانا مش عارفه اقول
نعم ام لا
يا ريت يضيفو اختيار تالت
انا مش فاهم انتو بتصوتو على ايه ؟
واكيد هختاره
انتو بأه ايه رأيكم وهتقولو ايه ؟؟
همسة الطفولة
مبدعة مميزة
مبدعة مميزة
همسة الطفولة

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالثلاثاء مارس 15, 2011 9:34 pm

انا كمان مش فاهمة حاجة

ياريت حد يدخل يفهمنا احنا الاتنين

وجزاكى الله خيرا على هذا الطرح المفيد
خادمة السنة
مبدعة مميزة
مبدعة مميزة
خادمة السنة

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالثلاثاء مارس 15, 2011 11:56 pm

استمعي لآراء الفريقين

وأيضا الخبراء والمحللين السياسيين

وانظري بأيهما ستقتنعين

أسأل الله تعالى أن يقدر لكم الخير حيث كان
محبةالرسول
مبدعة غالية
مبدعة غالية
محبةالرسول

مُساهمةموضوع: لوحد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى   لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالأربعاء مارس 16, 2011 1:37 pm

Laughing انا بردو والله والله والله ما اعرف حاجه Laughing نفسى حد يفهمنا احنا الثلاثه عشان مش فاهمه حاجه انا كمان شكرا ليكى عشان بموضوعك ده احتمال افهم ل و فيه حد فهّمنا Laughing
ام مروه
مبدعة مميزة
مبدعة مميزة
ام مروه

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالأربعاء مارس 16, 2011 5:49 pm

طيب يا حلوين شوفوا كده يمكن أساعدكم شويه في حل المشكلة

بيان مِن "الدعوة السلفية" بشأن الاستفتاء على التعديلات الدستورية

تَحُثُّ الدعوةُ السلفيةُ جموعَ الشعب المِصريِّ عامَّة- وأبناءَها خاصَّة

...على المشاركة والتصويت بالموافقة على التعديلات الدستورية المطروحة للاستفتاء

بتاريخ 14 ربيع الثاني 1432 هجرية، الموافق: 19 مارس 2011 ميلادية.

وذلك بناءً على أنَّ في هذه المشاركة الإيجابية إعمالًا لِمَا تَقَرَّرَ في الشرع الشريف

مِن السَّعي في تحصيل المصالح وتقليل المفاسد قدر الإمكان.

واللهُ مِن وراء القصد.

وإنَّ الدعوةَ السلفيةَ رغم يقينها بأنَّ الإصلاحَ الحقيقيَّ هو في الالتزام الكامل بشرع الله المتضمِّنِ لكل خير والناهي عن كل شر- تبني موقفَها مِن التعديلات الدستورية المطروحة للاستفتاء
(في يَوْمِ السبت: 14 ربيع الثاني 1432هـ،
المُوَافِق: 19 مارس 2011م)

على النقاط الآتية:

1- تضمنت التعديلاتُ إيجابيةً كبرى في عدم التعرض للمادة الثانية مِن الدُّستور
-التي تَنُصُّ على أنَّ دين الدولة هو الإسلام، وعلى مرجعية الشريعةالإسلامية- رغم وجود أصواتٍ عِدَّةٍ منذ بداية الثورة لتعديلها، ولا نشك أنَّ حملةَ الدعوة لعدم المساس بها كان لها كبيرُ الأثر في عدم التعرض لها.

وإنْ كُنَّا نُنبِّه إلى أنَّ إضافةَ المادة (189 مكرر) الخاصَّة بإعداد مشروعِ دُستورٍ جديدٍ مِن خلال جمعية تأسيسية منتخَبة مِن أعضاء مجلسَي الشعب والشورى المنتخَبَيْنِ- قد يُطرَح مِن خلالها تعديلُ هذه المادة، ومِن أجل ذلك كان تحفظُنا عليها؛ فإننا نعلن استمرارَ حملة التوعية بحقيقة التعديلات التي يُطالِب بها البعضُ مِن إلغاء هذه المادة؛ بما يجعل الشريعةَ الإسلاميةَ في المرتبة الأخيرة كمصدرٍ للتشريع، أو تعديلِها؛ حيث يجعلها مساويةً لغيرها مِن مصادرِ تشريعٍ أخرى، وكُلُّ هذا يتعارض مع عقيدة كُلِّ مسلم المأخوذةِ مِن القرآن الكريم: (إِنِ الْحُكْمُ إِلا لِلَّهِ) (يوسف:40)، (وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ) (المائدة:50).

2- تضمنت التعديلاتُ إيجابيةً عظيمةً في إلغاء المادة (179) الخاصَّة بمكافحة الإرهاب، والتي كانت سَيفًا مُصْلَتًا على العمل الإسلامي برُمَّته.

3- تضمنت التعديلاتُ تحديدَ مُدَّةِ حكمِ رئيس الجمهورية بمُدَّتَيْنِ رِئاسيَّتَيْنِ؛ كل منهما أربع سنوات، ولا شك أنَّ هذا يُعَدُّ -في ظل الظروف الراهنة وموازينِ القُوَى الداخلية والإقليمية والعالمية- نقطةً إيجابيةً نسبيًّا؛ أي بالنسبة للوضع السابق الذي كان يَسمح باستمرار السُّلطة إلى مُدةٍ غيرِ مُحَدَّدة؛ مما يؤدي إلى تسلُّط الطُّغاة والظَّلَمة وجَمْعِ كُلِّ الصلاحيات والسُّلُطات في أيدي حَفْنَةٍ مِن أتباعهم يتمكنون بها مِن أنواعٍ مِن الفساد لا يحصيها إلا
الله، هذا رغم عِلْمنا أنَّ نظامَ الحُكم الإسلامي لا يُحَدِّد مُدَّةً مُعَيَّنةً للخَليفة، لكنَّ هذا النِّظامَ القائمَ ليس نظامًا لخِلافةٍ
إسلاميةٍ حتى يُطالِبَنا البعضُ بتطبيق الأحكام الشرعية الخاصَّة بالخِلافة عليه، بل هو نِظامٌ رئاسيٌّ جُمْهوريٌّ؛ هو المُتاح المُمْكِن حاليًا، وإن لم يَكُنْ هو المطلوبَ شَرعًا.

4- تضمنت التعديلاتُ نقاطًا إيجابيةً في مسائل الإشرافِ القضائيِّ على الانتخابات لضمان نَزَاهتها، واختصاصِ المحكمةِ الدُّستوريةِ العُليا بالفصل في صِحَّةِ عُضوية أعضاء مجلس الشعب، وإلزامِ رئيس الدَّولة بتعيين نائبٍ له,
ولزومِ عَرْضِ إعلانِ الرئيس حالةَ الطوارئ على مجلس الشعب خلال سبعة أيام، وعدمِ تَجاوُزِ مُدَّةِ حالة الطوارئ سبعةَ أَشهُرٍ إلا باستفتاءٍ شَعبيٍّ, وجُملةٍ مِن إجراءاتٍ تَسمح بالترشُّح لرئاسة الجمهورية للمُستَقِلِّينَ, وهي وإنْ كانت لا تَنُصُّ على الشروط الشرعية المعتبَرةِ في هذه الأمانة العظيمة إلا أنها -نِسبةً إلى الوضع السابق- أفضلُ بكثير مِن استمرارِ الطُّغاة وأعوانِهم في احتكار السُّلطة.

لِكُلِّ ما سبق تَطلُب الدعوةُ السلفيةُ مِن جُموع الشعب المِصريِّ عامَّةً وأبناءِ الدعوة خاصَّةً المشاركةَ في هذا الاستفتاء؛ كخَطوة أُولَى نحوَ مشاركة سياسية فعَّالةٍ وإيجابية.

ونرى أنَّ إيجابياتِ التعديلات أكبرُ مِن سلبياتها؛ فنرى الموافقةَ عليها مع تَحَفُّظِنا على أيِّ احتمالٍ لتغيير المادة الثانية في المستقبَل مِن قِبَل "الجمعية التأسيسية" التي ستُنتَخَب, وأما بالنسبة إلى باقي أَوْجُه المشاركة السياسية؛ فلا تزال مطروحةً للبحث والمُشاوَرة بَيْنَ أهل العِلم والدُّعاة.

نسأل الله أنْ يُوَفِّقَنا لِمَا يُحِب ويَرضى, وأنْ يُهَيِّئَ لأُمَّتنا أمرَ رُشدٍ؛ يُعَزُّ فيه أهلُ طاعته، ويُهْدَى فيه أهلُ معصيته، ويُؤمَرُ فيه بالمعروف، ويُنهَى فيه عن المنكَر, وأنْ يُوَلِّيَ أمورَنا خيارَنا، ولا يُوَلِّيَ أمورَنا شِرارَنا, وأنْ يَجعلَ وِلايتَنا فيمن خافه واتَّقاه.

الدعوة السلفية بالإسكندرية

1 ربيع الثاني 1432هـ، الموافق: 6 مارس 2011م

سجود
مبدعة نشيطة
مبدعة نشيطة

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالأربعاء مارس 16, 2011 6:25 pm

نعم للسلفيه

ولا للحزبيه :farao:

فى حالة ان انا مبكونش فااااااهمه حاجه خاااالص زى الاخوات كده بدور على طرح لمن اثق به ثم أتبعه

يعنى ايام الثوره احيانا كنت بتوه لكن على طول ادور على الشيخ محمد حسان واشوفه بيقول ايه بينورلنا الطريق

والسلفيه تابع لها محمد حسان داعى العصر

وعلى ذلك كما طرحت ست الحبايب

راى السلفيه

فنقول جميعا نحن الغير فاهمين نعمل ايه

Like a Star @ heaven نعم للتعديلات الدستوريه Like a Star @ heaven

لانها لم تمس اهم شئ وهو الماده الثانيه
مروج الذهب

مروج الذهب

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالأربعاء مارس 16, 2011 6:26 pm

لا تنسوا الاستعانة بالله

والدعاء

" اللهم أرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلاً وارزقنا اجتنابه "

همسة الطفولة
مبدعة مميزة
مبدعة مميزة
همسة الطفولة

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالأربعاء مارس 16, 2011 8:30 pm

الله يرحم أيامك يامبارك ..
.
.
.
.
...
....
.
.
.
.
.
.
عمرك ما شيلتنا هم إن احنا نقول "نعم أو لا".. كان أب بمعنى الكلمة Smile)))
أم العيال
مبدعة رائعة
مبدعة رائعة
أم العيال

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالأربعاء مارس 16, 2011 8:51 pm

اخواتى الغاليات
انا اخت جديده انضمت حديثا للمنتدى
حقيقى المنتدى عجبنى جدا
فقررت اشترك
بصو بالنسبه لموضوع التعديلات ده
انا بقول
نعم نعم
وبشده
وكل اللى بيقولو
لا
دول ناس عايزين يضرو البلد
انا باشكر الاخت
ست الحبايب
على التوضيح الجميل للتعديلات
وتقبلونى عضوة جديده معكم
مسلمة وأفتخر

مسلمة وأفتخر

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالأربعاء مارس 16, 2011 9:53 pm

ازيكم يا مبدعات
اشكر تفاعلكم معى فى الموضوع
وصراحة التفاعل ده خلانى ابحث عشان افهم وجبت لكم الخلاصه
الجدول ده عباره عن

الماده اللى هتتعدل
ونصها القديم
واتعدلت لايه
متهيأ لى كده الموضوع وضحلو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  198921_200611726632773_194327007261245_682305_2871669_nح
همسة الطفولة
مبدعة مميزة
مبدعة مميزة
همسة الطفولة

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالأربعاء مارس 16, 2011 10:13 pm

جزاك الله خيرا على هذا التوضيح

فعلا انا مكنتش فاهمة حاجة بس بعد

الجدول دة انا خلاص فهمت

مشكورة على هذا التوضيح
مسلمة وأفتخر

مسلمة وأفتخر

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالخميس مارس 17, 2011 9:40 am

طيب هتقولى اكيد نعم يا همسة الطفوله
كمان انا سمعت امبارح
د.صفوت حجازى على قناة المحور
عن رأيه فى التعديلات

هو بيقول انه اتسأل يوم الجمعه اللى فاتت بعد صلاة الجمعه
وقال انه غير موافق
لكن بعد ما قعد مع مستشارين وفهم الحقيقه
طبعا هيقول نعم
وبيناشد الجميع يقول نعم
اكيد كلنا بنثق فى د.صفوت حجازى
وعارفين مواقفه
أم عبد الله
مبدعة غالية
مبدعة غالية
أم عبد الله

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالخميس مارس 17, 2011 9:53 am

يا بختكوا كان نفسي أشارك

بس للأسف

أنا مغتربه بره مصر

يعني ما ليش حق في التصويت

طب إيه رأيكم بقى مش ده ظلم ؟؟؟

على فكره أنا لو كنت هشارك

كنت هاقول نعمين مش نعم واحده بس

ياللا تتعوض خيرها في غيرها

بس أرجوكم روحوا كلكم وقولوا نعم

وربنا يقدر لنا الخير يا رب
مسلمة وأفتخر

مسلمة وأفتخر

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالخميس مارس 17, 2011 10:09 am

معلشى بأه يا ام عبداالله
وان شاء الله تكونى موجوده بأه فى انتخابات الرياسه
واحنا بالنيابه عنك
هنقول 80 مليون نعم

بس انتو عارفين التعديلات دى فكرتنى بايه ؟؟

بالامتحانات والمذاكرة
نفضل مش فاهمين لغاية قبل الامتحان بيومين
وبعدين فجأة كده تبصى تلاقى الواحد فهم كل حاجه
اهى التعديلات عملت معانا كده
نجمة المنتدى

نجمة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالخميس مارس 17, 2011 6:38 pm

جزاكى الله خيرا

والله ما كنت فاهمه حاجه

وكنت مستنيه بابا يقولى هقول ايه

وطبعا كنت هقول نعم وانا مش فاهمه

بس دلوقتى هقول نعم وانا فاهمه بقول نعم ليه
سجود
مبدعة نشيطة
مبدعة نشيطة

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالخميس مارس 17, 2011 6:48 pm

احنا كنا بنقول نعم تبعا لمن نثق بهم وبارائهم لكن دلوقتى انا رايي فعلا الخاص دون استمداده من احد

نعم والف نعم للتعديلات الدستوريه
أم العيال
مبدعة رائعة
مبدعة رائعة
أم العيال

مُساهمةموضوع: رد: لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى    لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى  Emptyالجمعة مارس 18, 2011 10:07 am

شكرا يا اختى الكريمة
مسلمة
فعلا الجدول اللى انتى حطتيه
وضح الموضوع جدا
وزى ما الاخوات قالو
احنا فعلا كلنا كنا هنقول نعم
واحنا مش فاهمين
بس دلوقتى نعم والف نعم
احنا دلوقتى فاهمين مش حافظين

لو حد فاهم حاجه ..يتفضل يفهمنى
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة