أخوات مبدعات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرحباً أختي الكريمه ...
أشرقت " منتديات أخوات مبدعات " بأحلى الضيفات

*** غاليتي ...
إن أعجبك منتدانا ورأيت فيه ما ينفعك ويسرك فنحن نرحب بك بيننا بكل فرح وسرور وحب في الله
نتمنى أن تسجلي معنا لنرى إبداعاتك ...
فحياكِِ المولى
أخوات مبدعات

مرحباً أختي الكريمه ...
أشرقت " منتديات أخوات مبدعات " بأحلى الضيفات

*** غاليتي ...
إن أعجبك منتدانا ورأيت فيه ما ينفعك ويسرك فنحن نرحب بك بيننا بكل فرح وسرور وحب في الله
نتمنى أن تسجلي معنا لنرى إبداعاتك ...
فحياكِِ المولى
أخوات مبدعات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أخوات مبدعات

منتدى للنساء والفتيات ،على منهج أهل السنة والجماعة ، يحتوي على كل ما يخص حواء في مراحلها العمرية المختلفة

الرئيسيةالبوابة*أحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  &&& أريد أن أحفظ القرآن الكريم خلال سنة &&&
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين أبريل 06, 2020 3:43 am من طرف أم عبد الله

»  ( .استُروا.أوجَاعَكم. )
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين أكتوبر 08, 2018 4:54 pm من طرف أم البنين

» قالت رد على الحاقدين بهوى العاشقين
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالسبت أكتوبر 06, 2018 8:55 am من طرف ام دعاء

» قطوف دانية
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالسبت أكتوبر 06, 2018 8:47 am من طرف ام دعاء

»  اسكن الى ربك
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالجمعة أكتوبر 05, 2018 4:22 pm من طرف أم البنين

» حديث مكذوب..( يا ابن آدم! جعلتك في بطن أمك وغشيت وجهك بغشاء لئلا تنفر من..)
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالجمعة أكتوبر 05, 2018 4:18 pm من طرف أم البنين

» من أروع ما قرأت :
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالجمعة أكتوبر 05, 2018 1:12 am من طرف أم عبد الله

» الطلاق الصامت !!
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2018 11:17 pm من طرف أم البنين

»  لا تحزن و لا تخف .. أنت غالي عند الله ..
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2018 9:48 pm من طرف أم البنين

»  لرآحة آلبآل
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2018 1:47 am من طرف أم البنين

» الرقية الشرعية.. كيف تكون وشروطها
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2018 1:32 am من طرف أم البنين

» طلبت الطلاق من زوجها ... فماذا فعل الزوج ؟؟؟؟
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2018 12:25 am من طرف ام دعاء

» ترحيب بأم البنات
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالسبت سبتمبر 29, 2018 6:38 pm من طرف أم البنات أم جابر

» حكم صوم يوم عاشوراء ويوما بعده
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالجمعة سبتمبر 28, 2018 11:23 pm من طرف ريحانه

» من التمس رضا الله
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالأربعاء سبتمبر 26, 2018 2:48 pm من طرف نجمة المنتدى

» منع ظهور الإعلانات من على صفحات الفيس والمنتديات لمتصفح الفيرفكس
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالأربعاء سبتمبر 26, 2018 2:43 pm من طرف نجمة المنتدى

» وررررررجعت للصحبه الصالحة فيينكم يا مبدعات
نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالثلاثاء سبتمبر 25, 2018 11:19 pm من طرف فراشة المنتدى

أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
لا يوجد مستخدم
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر

نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
فراشة المنتدى

فراشة المنتدى

نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Empty
مُساهمةموضوع: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين نوفمبر 24, 2014 5:52 pm

بسم الله .
معروف كل واحده بتمر بظروف نفسيه فينا اللى بتلاقى اللى يسمعها ويشاركها وفينا اللى مبتلقاش واللى بيمر بظروف نفسيه بيحتاج دايما اللى يسمعه ويحس بيه ويحلل نفسيته ويعرف سبب اللى هو فيه علشان كده عملت الموضوع ده فضفضى هنا
احكى عن قلقك عن توترك عصبيتك مشكلتك النفسيه ايا كانت واحنا هنشاركك فيها
أم البنين

أم البنين

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين نوفمبر 24, 2014 9:20 pm

أنا شخصيا بقيت عصبية جدا رغم انى طول عمرى هادية ومعروفة بكده
لكن بجد الدراسة والاولاد و مسؤليات الحياة خلونى اتحول لكائن آخر ,,
الحمدلله طبعا بس مع الدراسة بحس إنى مضغوطه جامد وأنا اصلا مش بخرج كتير من البيت يادوب بالعافية المشاوير القريبة وفين وفين لما ازور أمى يعنى هو النت وخلاص
العصبية دى انا خايفة تفسد عليا علاقتى بأولادى لانى بقيت بتعصب عليهم ومعظم اليوم ازعق فيهم علشان اعرف ألمهم ولا أفرق بين شجاراتهم لدرجة ان ابنى بقى يقولى كل شوية زعيق كفابة
انا بحبهم والله وبزعل بعد ما بشخط فيهم جامد واشكمهم وساعات بمد إيدى عليهم لما بوصل لأخرى بس بندم علطول وبحاول اصلح على قد ماأقدر
خايفة من العصبية دى تكون أفسدت عليا حاجات كتير مش عارفة ابطلها أزاى .. أنا نفسى زهقت منها  وبقى عندى صداع من الشد العصبى ...نفسى أرجع تانى بهدوئى المميز
فراشة المنتدى

فراشة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين نوفمبر 24, 2014 9:39 pm

عارفه يا ام البنين عصبيه ده كانت نمبر ون فى حالتى اللى بعد كده اتطورت لقلق دايم وتوتر دايم كانو دايما زمايلى فى الشغل يقولولى هدى نفسك هتقعى اهدى هتمرضى وكلام كده كنت بعتبره مبالغه لكن للاسف كلامهم بقه حقيقى ارق وقلق وكابه واعصاب بايظه
والحمدلله على كل حال
عارفه زى ما انتى قلتى يا ام البنين الدراسه بتزود الضغط وبالتالى بتزيد العصبيه
وزى ما قلتى بضرب ولادى وارجع اندم تانى واتالم نفسيا ويصعبوا عليه جدا لان بتعصب عليهم بحاجات تافهه وبعاقبهم على حاجات متستاهلش العقاب بعاقبهم لانى مش متحمله
نفسى اقعد اذاكر لبنتى واصبر عليها من غير ما امد ايدى عليها لازم نشوف حل احنا مش عايزين نعقد العيال كفايه احنا معقدين
أم البنين

أم البنين

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين نوفمبر 24, 2014 9:48 pm

انا مره كنت بذاكر لإبنى وطبعا بتكلم فى وادى وهو وادى تااانى

فضلت بصه له للحظات وانا دماغى فايره وحاولت امسك نفسى لانى كنت حاسه إنى هفترى عليه وهو يقولى فى ايه ياماما هاه

كظمت غيظى وايدى كانت بتاكلنى عايزة اديله بإيدى طبعا مردتش عليه نهائى لانى كنت قنبلة موقوته رحت ساحبة المصحف من جنبى وقرأت فيه وهو عمال يقول هاه هاه

والحمدلله لقيت أثر ونفسى هديت و الشحنة اللى كانت هتنفجر هبطت ,, الله المستعان
فراشة المنتدى

فراشة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين نوفمبر 24, 2014 9:52 pm

ما شاء الله عليكى ام البنين تفكير ايجابى
بس المشكله عندى لما بتعصب بحس انى مش مسيطره على تصرفاتى ابدا وبطيح بقه فى اللى فدامى
ربنا يعافينى واياكى
ام البنين بتنامى كام ساعه باليوم تقريبا اصل عصبيتى ليها علاقه جامده بقلة النوم
أم البنين

أم البنين

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين نوفمبر 24, 2014 10:09 pm

انا كل يوم ليا حال بس غالبا انا فعلا نومى متقطع

تقريبا مفيش يوم بيعدى الا لما تلاقينى بقلق اكتر من مرة ومش بس انتبه من النوم وارجع انام تانى لا  اقوم واتحرك وانا نايمة اجيب حاجة لده ولا لده من الصغيرين

انا عندى واحد 3سنين لسه صغير غير طبعا الأوسط 6 سنوات وعنده مشاكل صحيه

يعنى احيانا انام 5 ساعات فقط متقطعين
فراشة المنتدى

فراشة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين نوفمبر 24, 2014 10:59 pm

يعنى فعلا انتى زيى كمان بتنامى قليل
ده اهم نقطه بتسبب عصبيه انا قريت موضوع هنا لمحاربة القلق اهم شئ اخد كفايه من النوم
طب اعمل ايه عو فيه حد مش عايز ينام بس انام امته يعنى
الله المستعان
أم البنين

أم البنين

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالثلاثاء نوفمبر 25, 2014 6:51 pm

نفس المشكلة واكيد سبب من الاسباب بلا اشك
ده غير كمان عدم الإفطار

لله الامر
فراشة المنتدى

فراشة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالثلاثاء نوفمبر 25, 2014 11:03 pm

ياسلام لو نقرب من الله عزوجل بجد وبيقين بالله لنحس بهدووووء غير عادى اللهم ارزقنا القرب منك يارب لتزول شحناء نفوسنا
l3ossfora
مبدعة راقية
مبدعة راقية
l3ossfora

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالأربعاء نوفمبر 26, 2014 1:31 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم حبيباتي
فراشة المنتدى عودة حميدة ولله المنتد أظلم بعدم دخولكن أخواتي
جزاك الله كل خير موضوع جميل ونقاش شيق أغدي الأولاد وراجعة أفضفض كمان معاكم ولي بعض النصائح البسيطة والفعالة كمان بحكم تجربتي البسيطة
وورده وورده
فراشة المنتدى

فراشة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالأربعاء نوفمبر 26, 2014 2:11 pm

اختى العصفوره شكرا على ترحيبك وان شاء الله راجعين ومكملين
مستنه مشاركاتك وفضفضتك والاهم مستنيه خبراتك وتجاربك
لان فعلا التوتر والقلق غير انهم بياثروا على صحتنا كمان بيأثرو على اولادنا بسبب عصبيتنا المبالغ فيها مستنياكى يا عصفورة
l3ossfora
مبدعة راقية
مبدعة راقية
l3ossfora

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالأربعاء نوفمبر 26, 2014 3:53 pm

آسفة لتأخري أخواتي الغاليات
وتري مع الأولاد أصبحت كفيلة بالتغلب عليه ليس بالأمر الصعب بل لأسباب لو فكرتي فيها قليلا لوجدتها
صحيحة
وحاولي أن تكون أفكارك كلها إجابية
نعم أنا دائما عندما أدرس ولادي أفكر قبل التدريث
هو أنا عندما كنت في سنهم كنت فااااهمة وعااااارفة كل شيء يعني
لم أتعب أمي ولم أوتر أبي بلا كنت داما أتعبهم في لك
فلماذ أريد من إبني العكس لماذا أريد إخراجه من نمط الطفولة لماذا أريد حرمانه منها
أنا كمان كسرت وخربت ولخبط البيت و...و...و...
فلماذا  إبني لا
هذا أسميه أنانية منا نحن الأمهات نريد أبنائا فريدين كأننا نريد قطعت قماشة من الطراز الأول
أو ماكينة خياطة أو ..أو..
هذا مبدئي ولله الحمد جايب نتيجة معي ومعهم لكن عرفته متأخرة بعد ماكنت سأكسر يد ابني المسكين
وبعد قراأتي لهذا الكتاب زاد تعلقي بموقفي ;كتاب حياة بلا توتر
نبذة عن الكتاب: كتاب صغير لكن فائدته كبيرة, الكتاب للدكتور الراحل الأستاذ إبراهيم الفقي رحمه الله, ويتحدث فيه عن الكيفية والطريقة التي يمكننا عن طريقها عيش حياة سعيدة بعيدة عن القلق والتوتر اليومي للحياة.
أم البنين

أم البنين

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالأربعاء نوفمبر 26, 2014 5:42 pm

فعلا ياعصفورة لما الواحد بيفكر فى نفسه وهو صغير بيعذر الاولاد على اى قصور منهم 

بس نسيطرعلى نفسنا علشان نفتكر اساسا ونتخيل لما كنا مكانهم

اظن محتاجين تدريب يومى لحد مانتقن هذا الدور ولازم نتدرب فعلا والا النتائج احنا الل هندم عليها

سواء صحتنا النفسية او اولادنا
فراشة المنتدى

فراشة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالأحد نوفمبر 30, 2014 9:11 pm

تسلمى عصفوره فعلا كلمة السر هى حطى ابنك او بنتك مكانك وانتى صغيره
مشكوره عالطرح الشيق
l3ossfora
مبدعة راقية
مبدعة راقية
l3ossfora

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالإثنين ديسمبر 01, 2014 2:06 am

أرجو منكن قراءة هذا الكتاب لنتناقش فيه كي نصل لحصاد
ينفعنا في ديننا
ومارأيكن كل مرة نحط كتاب أو كتيبات تخص الموضوع ونتناقش فيها
كي نفيد بعضنا وننور بصيرت بعضنا البعض
هكذا تهون مشاكلنا وتتلاشى بإذن الله
http://www.google.co.ma/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fdownload-pdf-ebooks.in%2F5522-free-book&ei=WL17VMrLO4XraN6ygtAD&usg=AFQjCNFgND5gY2HQLqr-E-3Bd7U6dHd6UA
رفيقة القران
مبدعة راقية
مبدعة راقية
رفيقة القران

مُساهمةموضوع: رد: نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى   نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى Emptyالخميس يناير 01, 2015 6:48 pm

انا مشكلتي اني حساسة جدا وزيادة عن اللزوم في كل الاوقات
وبابكي على طول حتى وقت لما بدي ادافع عن نفسي بالمواقف اللي انا بكون فيها على حق وبكون مظلومة
فالاغلب من الناس بفكروا هاد ضعف بالشخصية ولكن انا بصراحة قوية بس
مو عارفة ليه دائما بيحصل معي هاد الشي
ياريت تعطوني رايكم والحل

نفسيا مش مضبوطه تعالى خرجى اللى جواكى
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» بعد ما خلص شهر العسل ..مش هو ده اللى اتخطبت له ..تعالى نفكر بصوت عال ونحلها
» تفسير قوله تعالى وأنه تعالى جد ربنا ما اتخذ صاحبة ولا ولدا
» اختيار حضانة الطفل وكيف يستعد الطفل نفسيا للحضانه
» مين اللى كلامه هيمشى
» اللى تعبان ومهموم يدخل